تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

ویژگیهای فرهنگ سازمانی
الگوهای شناخت فرهنگ سازمانی
پایان نامه فرهنگ سازمانی
دانلود پایان نامه فرهنگ سازمانی
ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت
شکل گیری فرهنگ سازمان
دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

 

 

 

مقدمه در گذشته نه چندان دور مدیران در سازمانها به اداره و سرپرستی شش عامل موثر در بهره وری توجه داشتند . این عوامل عبارت بودند از : نیروی کار ، سرمایه ، تکنولوژی ، مواد اولیه، بازار و مهارت مدیریتی . اما امروزه دانشمندان علوم مدیریت معتقدند که عامل مهمتری نیز وجود دارد که به شکل دهی ، هدایت، و تقویت شش عامل بالا می پردازد و آن فرهنگ سازمانی است . به همین دلیل افرادی مثل چستر بارنارد ، فلیپ سلزنیگ ،پیترز و واترمن بیان میکنند که وظیفه اساسی مدیریت شکل دهی و هدایت ارزش های اساسی و فر هنگ سازمانی است.در واقع نقش اساسی رهبران سازمان را مدیریت ارزش ها در سازمان می پندارند. حتی برخی دانشمندان عملکرد عالی را با دستیابی و حاکم بودن ارزشها و هدف های متعالی در سازمان می سنجند. همچنین بسیاری از محققین به این نتیجه رسیده اند که حتی اگر هدف سودآوری فقط باشد بدون توجه به ارزش های فرهنگ سازمانی نمی توان به اهداف خود دست یافت و لذا در بسیاری از سازمانها مدیران توجه و سرمایه گذاری لازم در مورد مدیریت فرهنگ سازمانی دارند.تعریف فرهنگ سازمانیاز فرهنگ سازمانی تعاریف مختلفی از سوی اندیشمندان علوم رفتاری مدیریت بیان شده است . بطور کلی تعاریف فرهنگ سازمانی بین دو حد (روش انجام کار ها) و ( روش فکر کردن در مورد کارها ) قرار می گیرد. در واقع در یک طرف محور ، فرهنگ سازمانی را میتوان به عنوان روش انجام دادن کارها ی مختلف سازمان و در طرف دیگر آن را به عنوان روش فکر کردن درباره امور مختلف تعریف کرد . البته بعضی نویسندگان فرهنگ را در واژه های فکر و رفتار نیز تعریف کرده اند . برای مثال از فرهنگ چنین تعریف کرده اند : مجموعه ای از اعتقادات و ارزش های مشترک و عمومی و الگو های مشخص رفتار که در یک سازمان موجود است. در این میان مدیران عملیاتی سازمان ، بیشتر تمایل دارند که فرهنگ سازمانی را در قالب واژگان رفتاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در پی تغییر کاربردی در روش ها و رفتارهای افراد سازمان هستند اما دانشمندان مدیریت ،فرهنگ سازمانی را از دریچه شناختی و ادراکی مورد مطالعه قرار میدهند.  مروری بر روش شناسی های مورد استفاده در پژوهش های فرهنگ سازمانیدرخصوص نحوه مطالعه و شناخت فرهنگ سازمان بین پژوهشگران توافق اندکی وجود دارد این عدم اجماع، درمباحث مربوط به استفاده از پژوهش های کیفی در مقابل پژوهش های کمی بخوبی قابل مشاهده است برخی از پژوهشگران معتقدند که در مطالعات فرهنگی، روشهای کمی بسیار تصنعی، ساده انگارانه و کم ارزش هستند ونمی توانند مفروضات و ارزشهای اساسی حاکم بر یک سازمان را مشخص نمایند ، در مقابل عده دیگری از پژوهشگران برا ین موضوع اصرار دارند که پژوهش های فرهنگی باید از روش های تحقیق موجود در انسان شناسی و قوم شناسی فاصله گرفته، با فراتر رفتن از رویکردهای اکتشافی به سمتی حرکت کنند که امکان تدوین چارچوب های تطبیقی و مقا یسه ا ی را فراهم آورند. یکی از راههای توجه به این تفاوتها بررسی مفروضات بنیادی حاکم بر پژوهش های مربوط به فرهنگ سازمانی با توجه به میزان منحصر به فرد بودن  یا گرایش به جهان شمول بودن و تعمیم پذ یر بودن     نتایج آنهاست. در نمایه زیر با توجه به معیارمذکور ، برخی ازمطالعات انجام شده دسته بندی گردیده اند. مطالعات و تحقیقات موجود در باب فرهنگ سازمانی مطالعات و تحقیقات نشان میدهد که فرهنگ تاثیر عمیقی بر تدوین استراتژی ، رفتار کارکنان ، رقابت در دنیای متحول و پیچیده ، خلاقیت ، نو آوری ، انگیزش ، انضباط ، سخت کوشی دارد. همچنین مطالعات نشان داده است  شرکت های موفق دارای فرهنگ قوی و موثر بوده اند و بطور کلی در سازمانها پدیده ای به دور از اثر و نقش فرهنگ سازمانی وجود ندارد.به همین دلیل در مورد فرهنگ سازمانی و نقش آن در سازمانها و نیز چگونگی تغییر و تحول آن تحقیقات زیادی توسط محققین و دانشمندان مدیریت در جریان است که به برخی از این مطالعات و پژوهش ها بصورت خلاصه اشاره می کنیم.مطالعات هافستد یکی از برجسته ترین افرادی که در زمینه فرهنگ مطالعاتی را انجام داده و مطالعات او مورد توجه قرار گرفته هافستد میباشد . مشهورترین تقسیم بندی هافستد در زمینه فرهنگ بقرار زیر میباشد.1. فاصله قدرتبه عنوان درجه ای که هریک از افراد یک کشـــور انتظار و قبول دارد، قدرت به طور نابرابری توزیع شده تعریف گشته است. این مورد راجع به شیوه ای صحبت می کند که افراد بشر در مقابل نابرابری در ارتباط با ظرفیتهای ذهنی و فیزیکشان، موقعیت اجتمـــــاعی و ثروتشان عکس العمل نشان می دهند.2. جمعگرایی در برابر فردگراییهافستد می گوید فردگرایی به جوامعی مربوط است که ارتباطات میان افراد آن ضعیف است. برخلاف آن، جمعگرایی به اجتماعاتی مربوط است که افراد از بدو تولد در گروههای متحد جذب شده اند .این گروهها در طول زندگی فرد به حفظ و حمایت از وی می پردازند.3. صفات زنانه در برابر صفات مردانهبه اعتقاد هافستد، صفات مردانه به اجتماعاتی مربوط است که نقش های جنسیت اجتماعی کاملاً متمایز است (یعنی، مردان متکی به نفس، سخت گیر و متمرکز بر موفقیتهای مادی فرض می شوند در صورتی که زنان متعادل، آگاه و علاقه منــــد به کیفیت زندگی در نظر گرفته می شوند).صفات زنانه به جوامعی نسبت داده می شود که نقشهای جنسیت اجتماعی در حد و  مکانی اعلا قرار دارند (بدین معنا که، هر دو جنس متعادل، حساس و علاقه مند به کیفیت زندگی فرض می شوند).4. اجتناب از شرایط عدم اطمیناناین جنبه مربوط به میزان تهدیدی است که اعضای یک فرهنگ در موقعیتهای ناشناخته حس می کنند. مدل دنیسون:پروفسور دانیل دنیسون تحقیقاتی در زمینه فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمان انجام داد . وی در مدل خود ویژگیهای فرهنگی را اینگونه برشمرد:1- درگیر شدن درکار :  سازمانهای اثربخش افرادشان را توانمند می سازند ، سازمان را بر محور گروههای کاری تشکیل می دهند وقابلیت های منابع انسانی را در همه سطوح توسعه می دهند. اعضای سازمان به کارشان متعهد شده و خود را به عنوان پاره ای از پیکره سازمان احساس می کنند. افراد در همه سطوح احساس می کنند که در تصمیم گیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثراست و کار آنها مستقیماً با اهداف سازمان پیوند دارد. (درگیری زیاد درکار به معنای درگیر شدن ذهنی کامل با کار است).2ـ سازگاری (ثبات و یکپارچکی ): تحقیقات نشان داده است سازمانهایی که اغلب اثربخش هستند با ثبات و یکپارچه بوده و رفتار کارکنان از ارزشهای بنیادین نشأت گرفته است . رهبران و پیروان در رسیدن به هدف توافق یافته اند (حتی زمانی که دیدگاه متقابل دارند ) وفعالیتهای سازمانی به خوبی هماهنگ و پیوسته شده است . سازمانهایی با چنین ویژگیهایی ، دارای فرهنگ قوی و متمایزند و به طورکافی بررفتار کارکنان نفوذ دارند.3-  انطباق پذیری: سازمانهایی که به خوبی یکپارچه هستند به سختی تغییر می یابند. لذا یکپارچگی درونی و انطباق پذیری بیرونی را میتوان مزیت و برتری سازمان به حساب آورد. سازمانهای سازگار به وسیله مشتریان هدایت می شوند، ریسک می کنند، از اشتباه خود پند می گیرند و ظرفیت و تجربه ایجاد تغییر را دارند آنها به طور مستمردرحال بهبود توانایی سازمان به جهت ارزش قائل شدن برای مشتریان هستند . 4- رسالت :  شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی فرهنگ سازما نی رسالت و مأموریت آن است . سازمانهایی که نمی دانند کجا هستند و وضعیت موجودشان چیست معمولاً به بیراهه می روند. سازمانهای موفق درک روشنی از اهداف و جهت خود دارند، به طوری که اهداف سازمانی و اهداف استراتژیک را تعریف کرده و چشم انداز سازمان را ترسیم میکنندمطالعات پِِیس و استِرناین دو محقق در مطالعات خود (( فهرست ویژگی های دانشگاه )) را ابزاری  برای ارزیابی فرهنگ های سازمانی از دید دانشجویان معرفی کرده اند . این فهرست شامل 300 پرسش درباره فعالیتهای دانشگاهی است که برخی از آنها شامل برنامه آموزشی ، فعالیتهای آموزشی ، قانونها و مقررات دانشگاه و تشکلها ، فعالیتهای دانشجویی و مانند آن است . پس از بررسی پاسخ های درست یا نادرست ، فرهنگ سازمانی آنها مشخص می شود.مطالعات کویین و کامروناستفاده از مدل ارزش های رقابتی به عنوان چارچوبی برا ی مطالعه فرهنگ سازمانی گویای نوعی حرکت به سمت فاصله گرفتن از رو یکرد کیفی است که وجه مشخص اکثر پژوهش های فرهنگی محسوب میشود.  مدل مذکور بر این فرض مبتنی است که سازمان ها را می توان با توجه به مجموعه ای از ابعاد یا ویژگی های فرهنگی که در کلیه سازمان ها مشترک است، از یکدیگر متمایز نمود . هرچند استدلال های مشابهی از سوی برخی پژوهشگران دراین زمینه ارائه شده است ,ولی در عمل تلاش های اندکی برای مطالعه فرهنگ از این منظر صورت گرفته است. کامرون و کویین نیزدر ادامه رهیافت فوق، با استفاده از همان چارچوب کلی، چهار نوع فرهنگ سازمانی را از هم متمایز کرده اند که عبارتند از :1- فرهنگ طا یفه ا ی (قبیله ا ی، تعاونی یا همکاری):  با محوریت انسجام درونی سازمان وتقویت روحیه کارکنان.2- فرهنگ ویژه سالار ادهوکراسی : با محوریت انعطاف سازمانی، کارآفرینی و نوآوری.3- فرهنگ مبتنی بر بازار : با محوریت رقابت، کارآیی و بهره وری.فرهنگ سلسله مراتبی محافظه کارانه : با محوریت ثبات و حفظ وضع موجود.مطالعات دنیسون و اسپریتزردنیسون و اسپر یتزر  با بررسی د یدگاههای مطرح شده در زمینه ارزش های رقابتی، فرهنگ های سازمانی را در قالب چهار نوع متمایز دسته بند ی کردند ، این چهار فرهنگ عبارتند از:الف- فرهنگ گروهی : جهت گیری به سمت توسعه منابع انسانی.ب- فرهنگ توسعه ای: جهت گیری به سمت توسعه و تحول.ج-  فرهنگ عقلایی: جهت گیری به سمت بیشینه سازی بازده و نتایج.د-  فرهنگ سلسله مراتبی: جهت گیری به سمت ایجاد انسجام و تعادل.همچنین محققینی مانند دیل و کندی ، پیترز و واترمن ، دیویس نیز  در مورد فرهنگ سازمانی پژوهش هایی را داشته اند اما آنها بیشتر به نمودهای فرهنگ سازمانی توجه داشته اند و به ماهیت اساسی و متغییر های عمیق تر فرهنگ سازمانی کمتر پرداخته اند.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 فرهنگ سازمانی 

مقدمه 

– تعریف فرهنگ

– تعریف سازمان

– حوزه های فرهنگ

– تاریخچه فرهنگ سازمانی 

– منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

– اهمیت فرهنگ سازمانی 

-پویایی فرهنگ سازمانی 

– تعاریف فرهنگ سازمانی 

– تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

— دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

— فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  

— خرده فرهنگ های افقی 

— خرده فرهنگ های عمودی 

— دیدگاه جفری سانن فلد

— انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی

— دیدگاه چارلز هندی 

– سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 

– سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین

– مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

–ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین

– ابعاد فرهنگ سازمانی 

– عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

– الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

— الگوی (AGIL) پارسونز

–الگوی ویلیام اوشی

— الگوی لیت وین و استرینگر

— الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی

— الگوی کرت لوین

— مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی

— مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی

— دیدگاه بارون و والترز

— الگوی پیترز و واترمن

– مدیریت فرهنگ سازمانی

– فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

– مولفه های فرهنگ سازمانی

–خلاقیت فردی

— حمایت مدیریت

— تعلق سازمانی

— سازش با پدیده تعارض

— سبک رهبری

 

منابع

مقاله رشته هنر و گرافیک با عنوان تصویر

مقاله رشته هنر و گرافیک با عنوان تصویر image تصویر دیجیتالی تاریخچه تصویر تصویر چیست؟ انواع تصویر تاثیرات تصویر تصویر دیجیتالی چیست؟ دانلود مقاله رشته هنر و گرافیک با عنوان تصویر خرید مقالات هنر و گرافیک سیستم همکاری در فروش…

رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان

رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان سبک رهبری روسا و مدیران بیمارستانها شاخصهای عملکرد بیمارستان اندازه گیری موفقیت عملکرد یک سازمان رابطه سبک های رهبری مدیران با شاخص های عملکرد دانلود مقاله…

حقوق کودکان متولد از طرق مختلف تلقیح مصنوعی (آپدیت شده 504 صفحه)

حقوق کودکان متولد از طرق مختلف تلقیح مصنوعی (آپدیت شده 504 صفحه) حقوق کودکان متولد ازاهدای جنین حقوق کودکان متولد ازاهدا تخمک حقوق کودکان متولد ازرحم جایگزین حقوق کودکان متولد ازاهدای اسپرم دانلود پایان نامه تلقیح مصنوعی دانلود پایان نامه…

ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC

ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد شرکت…

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک رضایت شغلی کارکنان بانک رضایت شغلی کارمندان بانک میزان رضایت شغلی کارکنان بانک عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک مبانی نظری عوامل موثر بر رضایت شغلی مبانی نظری عوامل…

بررسی علت اتحاد انگلستان و شوروی طی جنگ جهانی دوم

بررسی علت اتحاد انگلستان و شوروی طی جنگ جهانی دوم جنگ جهانی دوم جبهه ضد هیتلری اتحاد انگلستان و شوروی دانلود مقاله بررسی علت اتحاد انگلستان و شوروی طی جنگ جهانی دوم سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در…

پایان نامه رشته حمل و نقل با عنوان طرح اضطراری فرودگاه بندر لنگه

پایان نامه رشته حمل و نقل با عنوان طرح اضطراری فرودگاه بندر لنگه طرح اضطراری حالتهای اضطراری برای هواپیما مشخصات شهرستان و فرودگاه بندر لنگه AIRPORT EMERGENCY PLAN دانلود پایان نامه رشته حمل و نقل با عنوان طرح اضطراری فرودگاه…

پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی EIS

پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی EIS تحلیل فریدمن تحلیل عاملی اکتشافی سیستم اطلاعات اجرایی شركت صنایع تجهیزاتی نفت مدیریت اثر بخش سیستم‌های اطلاعاتی اجرایی سیستم EIS پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی توفیق…

ارزیابی ارتباط کیفیت زندگی کاری با بهره وری کارمندان

ارزیابی ارتباط کیفیت زندگی کاری با بهره وری کارمندان بهره‌وری کارکنان بهره‌وری کارکنان دانشگاه کیفیت زندگی کاری کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه ارتباط بین کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه با بهره‌وری رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان وقف (بصورت جامع و کامل)
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان وقف (بصورت جامع و کامل) مبانی وقف شرایط انتقال مال موقوفه آثار انتقال مال موقوفه تاریخچه وقف در ایران ماهیت حقوقی و اركان وقف شرایط بیع وقف آثار بیع وقف شرایط بیع…

  • ارزیابی الگوریتم LEACH در مسیریابی شبکه های حسگر بیسیم و ارائه الگوریتمهای بهینه در مصرف انرژی برای بهبود آن
  • ارزیابی الگوریتم LEACH در مسیریابی شبکه های حسگر بیسیم و ارائه الگوریتمهای بهینه در مصرف انرژی برای بهبود آن خوشه بندی پروتکل های مسیر یابی شبکه های حسگر بی سیم پروتکل های مسیریابی مبتنی بر خوشه بندی ارزیابی الگوریتم LEACH…

  • نتایج نظرسنجی ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP
  • نتایج نظرسنجی ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP مراحل پیاده سازی erp نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp در سازمان نتایج نظرسنجی عوامل کلیدی موفقیت erp نتایج نظرسنجی عوامل موفقیت پیاده سازی ERP نتایج نظرسنجی…

  • بررسی بیومارکرهای جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان
  • بررسی بیومارکرهای جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان بررسی بیومارکرهای جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه زمینه با توجه به اینکه هر 4 مرگ یکی به خاطر سرطان می باشد، سرطان دومین عامل مرگ و میر…

  • مقاله توحید
  • مقاله توحید دانلود مقاله توحید مراتب توحید توحید از منظر اسلام یگانگی خدا از منظر قرآن کریم برهان تمانع چیست ؟ سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه…

  • ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر
  • ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر فرآیند خودكنترلی ماهیت خودكنترلی نظریه یادگیری اجتماعی راتر در مورد خودكنترلی ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی تحقیق خودكنترلی انواع خودكنترلی دانلود تحقیق خودكنترلی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • مدل سازی معادلات ساختاری عوامل موثر بر پرسه زنی اینترنتی
  • مدل سازی معادلات ساختاری عوامل موثر بر پرسه زنی اینترنتی سایبرلوفینگ گرایشات رفتاری پایان نامه مدیریت منابع انسانی مدل سازی معادلات ساختاری پرسه زنی اینترنتی وزارت صنعت و معدن و تجارت اعتیاد به اینترنت تاثیرات سایبرلوفینگ بر احساسات کارکنان روش…

  • پیشینه آبشستگی و آبشستگی پایه
  • پیشینه آبشستگی و آبشستگی پایه آبشستگی آبشستگی پایه انواع آبشستگی روشهای کاهش آبشستگی توصیه های کاهش آبشستگی مکانیزم آبشستگی موضعی پیشینه آبشستگی پیشینه آبشستگی پایه رفتن به سایت اصلی دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته عمران پیشینه آبشستگی و آبشستگی…

  • بررسی سود و زیان و اجزای آن دز بازده سهام
  • بررسی سود و زیان و اجزای آن دز بازده سهام بازده سهام انواع بازده سهام اجزای سود و زیان دانلود پایان نامه رشته حسابداری بررسی سود و زیان و اجزای آن دز بازده سهام رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

  • مقاله ترجمه شده رشته مکانیک – عمران با عنوان خزش غیر خطی و تحلیل کمانش کم عمق: پوسته کروی ناقص
  • مقاله ترجمه شده رشته مکانیک – عمران با عنوان خزش غیر خطی و تحلیل کمانش کم عمق: پوسته کروی ناقص خزش غیر خطی کمانش کم عمق پوسته کروی ناقص همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروشگاه ساز فایل مقاله…

  • نقش داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری و بررسی الگوریتمها و تکنیک های داده کاوی
  • نقش داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری و بررسی الگوریتمها و تکنیک های داده کاوی الگوریتمهای داده کاوی تکنیک های داده کاوی کاربرد داده کاوی در crm نقش داده کاوی در crm پایان نامه داده کاوی در مدیریت ارتباط…

  • راهبرد آمریکا در قبال ایران
  • راهبرد آمریکا در قبال ایران راهبرد آمریکا در قبال ایران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته علوم سیاسی راهبرد آمریکا در قبال ایران     چكیده رفتار غرب و دستگاه دیپلماسی و تبلیغاتی غرب در قبال جمهوری اسلامی نشان…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش شادکامی
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش شادکامی مبانی نظری شادکامی دانلود مبانی نظری شادکامی پیشینه تحقیق شادکامی ادبیات نظری شادکامی فصل دوم پایان نامه شادکامی مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی ادبیات و مبانی نظری شادکامی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • منع تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی و باغی
  • منع تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی و باغی حفظ كاربری اراضی زارعی و باغها منع تفکیک اراضی کشاورزی و باغی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 3
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 3 مبانی نظری رضایت زناشویی پیشینه رضایت زناشویی پیشینه تحقیق رضایت زناشویی پیشینه نظری رضایت زناشویی پیشینه پژوهش رضایت زناشویی پیشینه خارجی رضایت زناشویی پیشینه داخلی رضایت زناشویی فصل دوم پایان نامه رضایت…

  • اندازه گیری اسپکتروفوتومتریک مقادیر بسیار ناچیز پالادیوم در نمونه های مائی توسط تکنیک یک مرحله ای میکرواستخراج مایع - مایع پخشی در سرنگ
  • اندازه گیری اسپکتروفوتومتریک مقادیر بسیار ناچیز پالادیوم در نمونه های مائی توسط تکنیک یک مرحله ای میکرواستخراج مایع - مایع پخشی در سرنگ میکرو استخراج مایع مایع پخشی در سرنگ پالادیوم اسپکتروفوتومتری ماوراء بنفش مرئی رفتن به سایت اصلی اندازه…

  • بررسی عوامل موثر بر پذیرش مدیریت دانش در سازمان های ایرانی
  • بررسی عوامل موثر بر پذیرش مدیریت دانش در سازمان های ایرانی پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی موفق مدیریت دانش چالش پیاده سازی موفق مدیریت دانش چالش پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی عوامل…

  • پایان نامه در مورد طلاق با عنوان مبانی اختیار طلاق
  • پایان نامه در مورد طلاق با عنوان مبانی اختیار طلاق "تعریف لغوی و اصطلاحی طلاق" اختیار طلاق اختیار طلاق به زن اختیار طلاق در دست مردان اختیار طلاق زن اختیار طلاق در حقوق ایران چرا اختیار طلاق با مرد است…

  • بررسی داوری در نظام حقوقی ایران و جایگاه آن در فقه اسلامی
  • بررسی داوری در نظام حقوقی ایران و جایگاه آن در فقه اسلامی اقسام داوری مقایسه داوری با مفاهیم مشابه داوری در حقوق ایران بررسی داوری در نظام حقوقی ایران داوری در فقه اسلامی مشروعیت قاضی تحكیم در فقه امامیه مشروعیت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری در دختران
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری در دختران مبانی نظری پرخاشگری پیشینه پرخاشگری دانلود مبانی نظری پرخاشگری پیشینه تحقیق پرخاشگری ادبیات نظری پرخاشگری فصل دوم پایان نامه پرخاشگری مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری ادبیات و مبانی نظری پرخاشگری رفتن…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *