مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات نظری رفتار شهروندی سازمانی
فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

رفتن به سایت اصلی

ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

مقدمه

به اعتقاد ارگان (1990)، یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت سازمانهای پیش رو امروزی، وجود کارکنانی می باشد که فراتر از مسئولیتهای رسمیشان درسازمان فعالیت نموده و بسیار بیشتر ازانتظارات شغلی خود برای سازمانشان سرمایه گذاری می نمایند. اندیشمندان علوم رفتاری این تمایل افراد را برای مشارکت مشتاقانه در امورات سازمانی و اشتیاق آنها در راستای منافع سازمانی که فراتر از تعهدات رسمی آنها می باشد را رفتارشهروندی سازمانی نامیده اند.(بین نگا گایپ[1] ، 2005).

هرچند که اولین بار واژه رفتار شهروندی سازمانی بوسیله اورگان و همکارانش در سال 1983 به کار گرفته شد، ولی قبل از او افرادی همچون “کتز”[2] و “کاهن”[3] با تمایز قائل شدن بین عملکرد نقش و ” رفتارهای نوآورانه و خودجوش[4]” در دهه هفتاد و هشتاد میلادی و قبل تر از آنها “چستربارنارد”[5] با بیان مفهوم تمایل به همکاری[6]” درسال 1938 میلادی، این موضوع را مورد توجه قرار دادند. (مقیمی، 1384 ).

قسمت اعظم مطالعاتی که راجع به رفتار شهروندی سازمانی تاکنون انجام گرفته است توسط پاداسکف و همکارانش و عمدتا متمرکز بر روی شناخت انواع این رفتارها بوده است. این افراد توانستند با بازنگری انواع نوشتارهای علمی راجع به OCB در حدود 30 نوع از رفتارهای بالقوه و مستعد شهروندی سازمانی را در 7 طبقه کلی قرار دهند. این رفتارها عبارتند از :

1)     کمک به دیگران

2)     جوانمردی

3)     وفاداری نسبت به سازمان

4)     اطاعت سازمانی

5)     ابتکار فردی

6)     فضیلت مدنی

7)     خود بهبودی  (آنیت سومچ ،[7]2004)

در مورد تعاریفی که از رفتار شهروند سازمانی تاکنون انجام شده است، تعاریف چندگانه ارگان قابلیت روشنگری بیشتری نسبت به سایرین را دارد. وی در سال 1988 رفتار شهروند سازمانی را اینگونه تعریف کرده است:

رفتارهایی مرتبط با افراد و سازمان که منشا آنها عواملی غیر از انتظارات شغلی بوده و ره آورد آن افزایش اثربخشی سازمانی می باشد. (آنیت سومچ ،[8]2004).

وی همچنین در سال 1998، OCB را اینگونه تعریف نمود:

رفتاری که از روی میل و اراده فردی بوده و بطور مستقیم یا صریح از طریق سیستم پاداش رسمی سازمانی مورد تقدیر قرار نمی گیرد، ولی باعث ارتقائ عملکرد اثربخش سازمان میگردند.(مارکوزی و زین[9] ، 2004).

این تعاریف بیانگر سه ویژگی اصلی رفتار شهروندی سازمانی می باشد: اولا اینکه این رفتارها کاملا داوطلبانه بوده و جز وظایف رسمی شخص نمی باشد. ثانیا پیامد نهایی این رفتارها در راستای منافع سازمان بوده و مغایر با اهداف اصلی سازمان نمی باشد. ثالثا ماهیت چند بعدی این رفتارها را مشخص می کند. به عبارت دیگر این رفتارها هم منشا شخصیتی دارند و هم می توانند از عوامل زمینه ای و ساختاری در سازمان شکل بگیرند. توضیح اینکه بیشتر تحقیقاتی که در مورد رفتار شهروندی سازمان تاکنون انجام گرفته است، تمرکز خود را بر روی ویژگیهای شخصیتی افراد قرار داده اند، به عنوان مثال اکثر محققان اهمیت ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و رضایت ، تعهد، جوانمردی ، نگرشهای شغلی  و … را مورد توجه قرار داده اند. اما همانگونه که ذکر شد، این رفتارها علاوه بر منشاهای شخصیتی، می توانند ناشی از عوامل زمینه ای نیز باشند. به عنوان مثال پاداسکوف  در سال 2000 عوامل زمینه ای زیر را در ایجاد رفتارهای شهروندی سازمانی موثر اعلام نمود:

1)   ویژگیهای سازمانی

2)   ویژگیهای شغلی

3)   رفتار رهبری

 

از انواع رویکردهای دیگری که در طبقه بندی انواع رفتار شهروندی سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است، می توان به نقطه هدف این نوع رفتارها اشاره کرد.ویلیامز و اندرسون (1991)، دو طبقه کلی ازOCB را مطرح نموده اند که عبارتست از:

1)   OCBI: رفتارهایی که نتایج و مزایای آنها در بدو امر و مستقیما عاید کارکنان سازمان شده و سازمان بطور غیر مستقیم منتفع می گردد.(مانند کمک به همکاران جدیدالورود، کمک به کارکنانی که غیبت کرده اند و …)

2)    OCBO: به رفتارهایی اطلاق می گردد که نتایج حاصل از آنها، مستقیما سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.(مانند حساسیت درحفظ اموال سازمان، اطاعت پذیری و ….). (آنیت سومچ ،[10]2004).

[1] . Bihn Nga Giap

[2] . Katz

[3] . Kahn

[4] . Innovative and spontaneous behaviors

[5] . Chester Barnard

[6] . Willingness to cooperate

[7] . Anit somech

[8] . Anit somech

[9] . Markoczy & Xin

[10] . Anit somech                                                                    

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

رفتار شهروندی سازمانی

 2-2-1) مقدمه (تعاریف و تاریخچه )

2-2-2) انواع رفتار شهروندی

2-2-3) ابعاد رفتار شهروندی سازمان 

                   2-2-3-1) فداكاری

                   2-2-3-2) توجه و  احترام

                   2-2-3-3) وظیفه‌شناسی

                   2-2-3-4)پایداری یا تحمل پذیری

                   2-2-3-5) مشاركت مدنی 

2-2-4) عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی

2-2-5) چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟

2-2-6) سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی

              2-2-6-1) ابعاد سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-1) بعد ساختاری سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-2)بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-3)بعد شناختی سرمایه اجتماعی

               2-2-6-2) الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی

2-2-7) عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند:

                     2-2-7-1) رضایت شغلی

                     2-2-7-2)رهبری تحول آفرین

                     2-2-7-3) درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب 

                     2-2-7-4) حمایت سازمانی

                     2-2-7-5) عدالت سازمانی 

                     2-2-7-6)خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان

2-2-8) سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  2-2-8-1) استخدام و جذب

                  2-2-8-2)آموزش و توسعه

                  2-2-8-3)ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت

                  2-2-8-4) سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  2-2-8-5)پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی

2-2-9) رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن

                  2-2-9-1) رفتارهای ضد شهروندی

                  2-2-9-2)عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش

                                   2-2-9-2-1)عدالت سازمانی

                                  2-2-9-2-2)رقابت های درون موسسه

                                  2-2-9-2-3)استرس شغلی

                                  2-2-9-2-4)تناسب سازمانی

                                  2-2-9-2-5)حیطه كنترل

                                  2-2-9-2-6)درون گرائی

                                  2-2-9-2-7) خودكنترلی

2-2-10) جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی)

                  2-2-10-1) شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات

                  2-2-10-2)هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی

                  2-2-10-3)شهروندی افزاینده (روز افزون)

2-2-11) روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی

2-2-12) آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟ 

2-3) بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی  

2-4) پیشینه تحقیق

 

 

  منابع 

 

 

 

 

 

 

 

بكارگیری روش پردازش تصویر جهت تعیین میزان پتاسیم خاك

بكارگیری روش پردازش تصویر جهت تعیین میزان پتاسیم خاك خاك پتاسیم پردازش تصویر كدهای رنگی RGB تعیین میزان پتاسیم خاك سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و…

پرسشنامه بررسی تاثیر برون سپاری خدمات سازمان تامین اجتماعی بر کیفیت خدمات

پرسشنامه بررسی تاثیر برون سپاری خدمات سازمان تامین اجتماعی بر کیفیت خدمات پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات پرسشنامه برون سپاری خدمات سازمان پرسشنامه برون سپاری خدمات سازمان تامین اجتماعی پرسشنامه کیفیت خدمات پرسشنامه تاثیر برون سپاری خدمات بر…

مبانی نظری ارزیابی ارتباط سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک

مبانی نظری ارزیابی ارتباط سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک مدیریت سرمایه فکری عملکرد مالی در بانک پارسیان مبانی نظری تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی رابطه مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی مبانی نظری تاثیر سرمایه فکری بر…

پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی

پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی تحلیل فریدمن تحلیل عاملی اکتشافی سیستم اطلاعات اجرایی شركت صنایع تجهیزاتی نفت مدیریت اثر بخش سیستم‌های اطلاعاتی اجرایی سیستم EIS پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی شناسایی عوامل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری مشتری به برند

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری مشتری به برند مبانی نظری وفاداری مشتری به برند دانلود مبانی نظری وفاداری مشتری به برند پیشینه تحقیق وفاداری مشتری به برند ادبیات نظری وفاداری مشتری به برند فصل دوم پایان نامه وفاداری مشتری…

ایمان و تولی در احادیث نبوی

ایمان و تولی در احادیث نبوی ایمان تولی احادیث نبوی دانلود مقاله ایمان و تولی در احادیث نبوی رفتن به سایت اصلی ایمان و تولی در احادیث نبوی     تلفظ واژگان: تولی و تبرا دو مضدر عربی از باب…

بررسی اصول و مبانی حاکم بر تابعیت

بررسی اصول و مبانی حاکم بر تابعیت وضعیت تابعیت در حقوق ایران وضعیت حقوقی افراد بی تابعیت دانلود پایان نامه رشته حقوق بررسی اصول و مبانی حاکم بر تابعیت دانلود پایان نامه حقوق دانلود پایان نامه تابعیت دانلود پایان نامه…

جایگاه نظم عمومی در انحلال نکاح در حقوق ایران

جایگاه نظم عمومی در انحلال نکاح در حقوق ایران جایگاه نظم عمومی در انحلال نکاح انحلال نکاح چیست موجبات فسخ نکاح موجبات حق فسخ نکاح مقاله موجبات حق فسخ نکاح بررسی فقهی حقوقی موجبات فسخ نکاح موجبات فسخ نکاح در…

حل المسائل کتاب آنالیز والتر رودین

حل المسائل کتاب آنالیز والتر رودین کتاب آنالیز والتر رودین Mathematical Analysis Rudin رفتن به سایت اصلی حل التمرین کتاب آنالیز والتر رودین Solution Manual For Principles of Mathematical Analysis - Rudin   توجه فرمایید این فایل تماما به زبان…

  • پاورپوینت آشنایی با زندگینامه و آثار ریچارد راجرز
  • پاورپوینت آشنایی با زندگینامه و آثار ریچارد راجرز پاورپوینت آشنایی با زندگینامه و آثار ریچارد راجرز زندگینامه و آثار ریچارد راجرز آثار ریچارد راجرز بررسی زندگینامه و آثار ریچارد راجرز مقاله زندگینامه و آثار ریچارد راجرز زندگینامه ریچارد راجرز تحقیق…

  • موقعیت جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی جزیرة العرب قبل از اسلام
  • موقعیت جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی جزیرة العرب قبل از اسلام جزیرة العرب قبل از اسلام موقعیت فرهنگی جزیرة العرب موقعیت اجتماعی جزیرة العرب موقعیت جغرافیایی جزیرة العرب دانلود مقلات رشته معارف موقعیت جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی جزیرة العرب…

  • گرایش و عدم گرایش دختران دانشجو به حجاب
  • گرایش و عدم گرایش دختران دانشجو به حجاب وضعیت پوشش زن ایرانی بررسی گرایش دختران دانشجو به حجاب بررسی گرایش دختران دانشجو به بدحجابی نگاه دانشجویان دختر به موضوع حجاب عوامل مؤثر بر انتخاب نوع پوشش از سوی دانشجویان دختر…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد مبانی نظری مدیریت عملکرد ادبیات و مبانی نظری مدیریت عملکرد پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد دانلود پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد دانلود مبانی نظری مدیریت عملکرد فصل دوم پایان نامه مدیریت عملکرد ادبیات نظری مدیریت…

  • پرسشنامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری و تاثیر آن بر رضایت مندی کارکنان
  • پرسشنامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری و تاثیر آن بر رضایت مندی کارکنان پرسشنامه QWL پرسشنامه کیفیت زندگی کاری پرسشنامه عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری پرسشنامه کیفیت زندگی کاری از دیدگاه کارکنان پرسشنامه شناسایی…

  • تشریح مفاهیم ،ارکان و دگرگونی های حاکم بر مسئولیت کیفری
  • تشریح مفاهیم ،ارکان و دگرگونی های حاکم بر مسئولیت کیفری مسئولیت کیفری بررسی مفاهیم مسئولیت کیفری ارکان مسئولیت کیفری تحولات حاکم بر مسئولیت کیفری حدود و قلمرو مسئولیت کیفری اشخاص حدود و قلمرو مسئولیت کیفری اشخاص حقیقی حدود و قلمرو…

  • بررسی راهكارهای ارتقای كیفیت نان
  • بررسی راهكارهای ارتقای كیفیت نان نان ارتقای كیفیت نان پارامترهای کیفی نان بهبود كیفیت نان دانلود مقالات رشته صنایع غذایی بررسی راهكارهای ارتقای كیفیت نان دانلود مقاله راهكارهای ارتقای كیفیت نان دانلود مقالات صنایع غذایی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر ادراک مصرف کننده از آسیب های اخلاقی و ادراک مشتری از هزینه های جستجوی اطلاعات بر ارزش درک شده، قصد خرید مجدد و قصد خرید مجدد آنل
  • پرسشنامه بررسی تاثیر ادراک مصرف کننده از آسیب های اخلاقی و ادراک مشتری از هزینه های جستجوی اطلاعات بر ارزش درک شده، قصد خرید مجدد و قصد خرید مجدد آنل پرسشنامه ادراک مشتری از آسیب های اخلاقی پرسشنامه ارزش های…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی مبانی نظری مدیریت مشارکتی دانلود مبانی نظری مدیریت مشارکتی پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی ادبیات نظری مدیریت مشارکتی فصل دوم پایان نامه مدیریت مشارکتی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی ادبیات و مبانی…

  • نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست
  • نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست حمایت از محیط زیست دیوان بین المللی دادگستری توسعه حقوق بین الملل محیط زیست نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست دانلود مقالات…

  • مبانی نظری وقف در نظام آموزشی
  • مبانی نظری وقف در نظام آموزشی مبانی نظری وقف در نظام آموزشی دانلود مبانی نظری وقف در نظام آموزشی پیشینه تحقیق وقف در نظام آموزشی ادبیات نظری وقف در نظام آموزشی فصل دوم پایان نامه وقف در نظام آموزشی مبانی…

  • بررسی فساد اداری در ساختار سازمانی
  • بررسی فساد اداری در ساختار سازمانی راهکارهای کاهش فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد اداری راه های کاهش فساد اداری فساد اداری در بانکها فساد اداری در نظام بانکی فساد اداری سازمانهای دولتی فساد اداری در سازمان های دولتی…

  • پرسشنامه تعیین تاثیر خرید استراتژیک بر توسعه تامین کنندگان و عملکرد تدارکات کالا
  • پرسشنامه تعیین تاثیر خرید استراتژیک بر توسعه تامین کنندگان و عملکرد تدارکات کالا پرسشنامه خرید استراتژیک پرسشنامه توسعه تامین کنندگان کالا پرسشنامه عملکرد تدارکات کالا پرسشنامه تاثیر خرید استراتژیک بر توسعه تامین کنندگان کالا پرسشنامه تعیین تاثیر خرید استراتژیک بر…

  • نتایج بررسی میزان باکتری و قارچ و pm در بخش های مختلف بیمارستان
  • نتایج بررسی میزان باکتری و قارچ و pm در بخش های مختلف بیمارستان باکتری های نمونه برداری شده نتایج pm هوا pm 1 pm 10 pm 25 باسیل گرم مثبت اسپوردار استرپنوکوک باسیل گرم منفی کوکسی گرم مثبت تتراژن باسیلوس…

  • ریموت کنترل در سیستم موبایل با پیامک
  • ریموت کنترل در سیستم موبایل با پیامک ریموت کنترل در موبایل کنترل از راه دور با sms ریموت کنترل در سیستم موبایل با پیامک كنترل و هدایت از راه دور توسط SMS در سیستم موبایل دانلود پروژه کنترل از راه…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مواد با عنوان استحصال مس به روش هیدرومتالورژی از کانه‌های اکسیدی
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مواد با عنوان استحصال مس به روش هیدرومتالورژی از کانه‌های اکسیدی استحصال مس روش هیدرومتالورژی کانه های اکسیدی هیدرو متالورژی مس استحصال مس به روش هیدرومتالورژی از کانه های اکسیدی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد…

  • مبانی نظری شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار موفق مدیریت دانش در سازمان
  • مبانی نظری شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار موفق مدیریت دانش در سازمان مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش عوامل كلیدی اجرای موفق مدیریت دانش مبانی نظری عوامل موثر استقرار موفقیت آمیز مدیریت…

  • كیفیت خدمات سازمانهای خدماتی از دیدگاه مشتریان
  • كیفیت خدمات سازمانهای خدماتی از دیدگاه مشتریان دانلود پایان نامه رشته مدیریت كیفیت خدمات سازمانهای خدماتی از دیدگاه مشتریان مدل های ارزیابی کیفیت خدمات کیفیت خدمات شرکت سهامی بیمه ایران دانلود پایان نامه مدیریت خرید پایان نامه رشته مدیریت تاریخچه…

  • پرسشنامه بررسی نقش تبلیغات بر پیشبرد فروش در ارزش ویژه نام تجاری
  • پرسشنامه بررسی نقش تبلیغات بر پیشبرد فروش در ارزش ویژه نام تجاری پرسشنامه نقش تبلیغات پرسشنامه پیشبرد فروش پرسشنامه ارزش ویژه نام تجاری پرسشنامه نقش تبلیغات بر پیشبرد فروش پرسشنامه پیشبرد فروش در ارزش ویژه نام تجاری رفتن به سایت…

  • مقاله مطالعه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L
  • مقاله مطالعه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L عمق آبشستگی آبشستگی موضعی آبشکن های L شکل فاصله بین آبشکن ها حفاظت دیواره خارجی رودخانه ها مقاله آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L شکل مقاله آبشستگی در آبشکن…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *