مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن

مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن

مدلهای مدیریت دانش
عوامل موفقیت مدیریت دانش
بررسی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش
پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
مدل های مدیریت دانشpdf
مدل مفهومی مدیریت دانش
موضوع پایان نامه مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مدلهای مدیریت دانش و بررسی عوامل کلیدی موفقیت آن

 

 

 

 

 

مقدمه

مدیریت دانش به هرنوع فعالیتی که به تجربه و دانش ذهنی افراد توجه کرده به گونه ای که بتواند با آشکار سازی و به اشتراک گذاری آن به هم افزایی دانش کمک کند، گفته می شود. هم افزایی دانش می تواند به دانش آفرینی مشترک نسبت داده شود. این اشتراک در خلق دانش، همکاری مستقیم در خلق دانش نیست بلکه به خلق دانش بر مبنای دانسته ها (دانش خلق شده پیشین) که به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد. بنابراین مدیریت دانش به فرایندی اشاره دارد که دارای یک نقطه اغازین و روند تکاملی است. این روند مراحلی چون کسب اگاهی نسبت به دانش نهان، عیان سازی، به اشتراک سازی گسترش و درک و بهره گیری از آن در خلق دانش جدید را طی می کند. در این روند مرحله آغازین که به شناسایی و آگاهی از دانش نهفته در ذهن اختصاص دارد، به مرحله بلوغ که درک، استفاده و خلق مجدد است، می رسد. این فرایند یعنی اشکار شدن دانش نهان، نهان شدن دانش آشکار و باز خلق دانش که نوناکا و تاکوچی آن را چرخه مدیریت دانش می نامند(نوناکا و تاکوچی، 2009).

 

 مدیریت دانش که همواره با کشف و خلق با قلمرو دانستنی های کشف نشده سروکار دارد، عامل و فرایندی است برای تحول، توسعه و رشد، مفهومی چند بعدی و گسترده دارد. در فرایند مدیریت دانش و در ابعاد مختلف آن دانش عامل اصلی برای گذار از یک مرحله و ورود به مرحله دیگر است. از سوی دیگر، این حرکت مهارت های چندی را طلب می کند تا هماهنگ با دانش مربوطه بتوان مراحل را یک به یک سپری کرد. برای نمونه در مرحله کسب، به دانش و مهارت لازم در مورد چگونگی کسب دانش نهان و یا چگونگی کسب آن نیاز است؛ یعنی باید مجهز به دانش و مهارت مورد نیاز در مورد چگونگی استفاده از فنون گفتگو، مصاحبه و یا طراحی ابزارهایی مانند پرسشنامه، فرم نظر سنجی و نیز مشاهده بود تا بتوان دانش ذهنی همکاران و یا کاربران عیان ساخت و با بهره گیری از دانش و مهارت سازماندهی به عیان سازی و نظم دادن به آن پرداخت (افشار زنجانی، 1383).

 

 

عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش

بر حسب نظرات نویسندگان، مختلف، عوامل كلیدی برای موفقیت مدیریت دانش در سازمان با مروری بر مبانی نظری موجود در این زمینه قابل دستیابی است. پیمان اخوان و دیگران در سال 1389 ابتدا مجموعه‌ای از عوامل موفقیت مدیریت دانش از منابع مختلف در حوزه‌ی مدیریت دانش از سال 1997 تا 2009 را جمع‌آوری و سپس از طریق پرسش‌نامه و از دیدگاه خبرگان ایرانی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش را طبق جدول 2-2 تعیین نمودند:

 

 

جدول: عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش

ردیف

ابعاد

عوامل

توصیف

1

عوامل فردی كاركنان

اعتبار افراد

قابلیت و توانایی كاركندان برای برآوردن انتظارت در فرایند مدیریت دانش

2

ایجاد حس وفاداری در كاركنان

حمایت و پشتیبانی‌های مادی و معنوی از كامندان برای ایجاد حس تعلق و تعهد در آنها نسبت به سازمان

3

امنیت شغلی

ایجاد یك جو امن و مطمئن شغلی

4

اعتماد

اعتماد در اشتراك‌گذاری دانش از طریق كاهش ترس از دست دادن ارزش یكانگی فرد و افزایش تمایلب به مستند كردن دانش

5

مشوق‌ها و عوامل انگیزشی مناسب

مشوق‌ها دو نقش عمده در مدیریت و انتقال دانش دارند؛ نوعی پاداش برای انتقال موفق دانش و بالا بردن كارایی، محرك و پیش‌ران افراد برای شركت در فرایند انتقال دانش

6

 

درگیری و مشاركت كاركنان در امور

اینكه چقدر كارمندان می‌توانند برای رسیدن به اهداف سازمان به طور مؤثر مشاركت كنند درجه‌ای كه كارمندان اطلاعات، دانش، پاداش‌ها و قدرت را در سراسر سازمان به اشتراك می‌گذارند.

7

عوامل گروهی انسانی

آموزش كاركنان

آموزش مناسب و به موقع كاركنان

8

كار تیمی

پرورش یك روحیه كار تیمی بر اساس اعتماد، یك عامل اساسی برای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در سازمان‌ها است.

9

توانمند‌سازی كاركنان

از طریق توانمند‌سازی، كارفرمایان می‌توانند بر مهارت كاركنانشان ارزش‌ بگذارند و به آنها كمك كنند تا با ایجاد راه‌هایی برای تسخیر و به اشتراك‌گذاری دانش، دانش خود را انتقال دهند.

10

زیر‌ساخت‌ها

زیرساخت فنی

زیرساختی كه همكاری دانشوران را تسهیل و پشتیبانی كند

11

زیرساخت دانشی

دانش می‌تواند در سطح گروه و یا سازمان ایجاد شود. مخصوصاً دانش مطمئن، سودمند، به روز و به موقع می‌تواند از طریق به اشتراك‌گذاری با دیگر گروه‌ها، تأمین‌كنندگان و مشتریان به دست می‌آید.

12

منابع زیرساخت مالی

شامل منابع دانشی مفید، منابع انسانی و منابع مالی

13

عامل فرهنگ

فرهنگ

ایجاد فرهنگی كه اشتراك دانش را تشویق می‌كند و كاركنان را به اشتراك و نه پنهان‌كاری دانش تشویق كند.

14

عوامل استراتژیك و مدیریتی

استراتژی و هدف در مدیریت دانش

مدیریت دانش ابزار استراتژیك محسوب می‌شود بنابراین استراتژی مدیریت دانش در سازمان باید با حمایت مادی و معنوی مدیر ارشد ایجاد شود.

15

الگو‌سازی

الگو‌سازی تعیین میكند كه چظور سازمان‌های پیشرو به سطوح كارایی مورد نظر دست یافته‌اند و از اطلاعات به عنوان پایه‌ای برای اهداف سازمانی، استراتژی‌ها و پیاده‌سازی‌ استفاده می‌كنند.

16

حمایت رهبری مدیریت ارشد

مدیر ارشد یك نقش كلیدی نه تنها در پیاده‌سازی مدیریت دانش بلكه در طول كل پروژه ایفا می‌كند

17

مدیر ارشد دانش

مدیر ارشد دانش یك طرراح برای نگاشت متخصصین به مهارت‌ها و یك كاوشگر دانش در سازمان محسوب می‌شود.

18

مدیریت منابع اسنانی

پیوستگی چهار ناحیه مدیریت منابع انسانی (آموزش، تصمیم‌سازی، ارزیابی كارایی و تشویق و تنبیه) با مدیریت دانش و تغیر دیدگاه و هم راستایی این فعالیت‌ها با آن

19

ساختارها و فرایندهایی سازمانی

كانال‌های انتقال دانش

دانش از طریق چندین كانال كه همدیگر را تقویت می‌كنند منتقل می‌شود و هركدام از كانال‌ها ارزش متفاوتی ایجاد می‌كند.

20

ساختار سازمانی

حذف محدودیت‌ها و پیچیدگی‌ها و رسمیت زیاد در سازمان

21

یادگیری سازمانی

یادگیری در تمامی سطوح سازمان باید به طور مداوم صورت گیرد

22

فرایندها و فعالیت‌های سیستماتیك دانش

چارچوب و فرایندهایی برای تشخیص، به دست آوردن و انتشار دانش به شكل ساختارمند

23

فضای آزاد سازمان

یك معماری سازمانی كه اجتماعی‌تر، شفاف‌تر، آزاد‌تر و منعطف‌تر و با احترام‌تر نسبت به افراد باشد

24

اندازه‌گیری كارایی

جمع‌آوری اطلاعات درباره كارایی و بهره‌وری افراد، گروه‌ها و واحدهای بزرگ‌تر سازمانی.

 

منبع: اخوان و همكاران، 1389: 6

 

در تقسیم‌بندی دیگر ابعادی به عنوان عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش شناسایی شده‌اند.

این ابعاد را بر حسب ویژگی‌ها به ده مورد تقسیم نموده‌اند: فرهنگ سازمانی، بعد مدیریتی، نیروی انسانی، بعد سازمانی، آموزش‌های عملی، پایلوت، داده كاوی، خصوصیات مدیریت دانش، فناوری اطلاعات و سنجش و اندازه‌گیری عملكرد.

فرهنگ سازمانی شامل یادگیری مستمر، اعتماد، فضای ریسك‌پذیری در سازمان و همكاری و ارتباطات است. مدیریت نیروی انسانی می‌تواند برخی از ویژگی‌ها شامل: مشاركت كاركنان، غنی‌سازی شغلی، كار تیمی و امنیت شغلی را پوشش دهد و تأمین كند. بعد مدیریتی شامل حمایت و تعهد مدیران ارشد، رهبری و مدیریت تغییر، راهبرد، رویكرد نظام‌مند به مدیریت دانش می‌باشد. ابعاد سازمانی شامل آمادگی سازمانی برای پذیرش مدیریت دانش، زیر‌ساخت‌های سازمانی، انسجام مدیریت دانش با سایر سیستم‌ها و انعطاف‌پذیری و پویایی ساختار سازمانی است.

خصیصه‌های مدیریت دانش عبارتند از: برخی فعالیت‌ها كه مستقیماً به وظایف مدیریت دانش (تشریك دانش، اندازه‌گیری دانش، معماری دانش، ایجاد دانش، مخازن دانش) مرتبط هستند (جعفری و همكاران، 1382).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

   2-1- مقدمه 13

   2-2- دانش 13

   2-3- اطلاعات 14

   2-4- تفاوت اطلاعات و دانش 14

   2-5- طبقه‌بندی انواع دانش 15

     2-5-1- انواع دانش از نظر نوناكا 16

     2-5-2- انواع دانش از نظر نوناكا و تاكه‌اوچی 17

     2-5-3- انواع دانش از نظر وارنك و دیگران 17

     2-5-4- طبقه‌بندی انواع دانش از نظر فایر استون 18

     2-5-5- انواع دانش از نظر جورنا 18

     2-5-6 – انواع دانش از نظر بلاكر 19

     2-5-7- انواع دانش از نظر لیدنر و علوی 19

     2-5-8- انواع دانش از نظر ارسطو 19

     2-5-9- دانش اصلی و  دانش فرعی 20

   2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 20

   2-7- جریان دانش 20

   2-8- فرآیند دانش 21

     2-8-1- در اختیار گرفتن دانش 21

     2-8-2- ذخیره‌سازی 21

     2-8-3- پردازش 21

     2-8-4- انتقال 21

   2-9- خصوصیات دانش 22

   2-10- منابع دانش 23

   2-11- دانش سازمانی 25

   2- 12- مفهوم مدیریت دانش 27

   2- 13- تاریخچه مدیریت دانش  29

   2-14- تئوری‌های مدیریت دانش 31

     2-14-1- تئوری مدیریت دانش جامع (CKMT) 31

     2-14-2- تئوری مدیریت دانش تیمی (TKMT) …32

     2-14-3- تئوری مدیریت دانش جامعه‌گرا 32

   2-15- هدف های مدیریت دانش 33

   2-16- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی 33

     2-16-1- مردم و فرهنگ سازمانی 34

     2-16-2- فرایند 34

     2-16-3-  فناوری 34

   2-17- عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش 34

   2-18- مدل‌های مدیریت دانش 37

     2-18-1- مدل عمومی دانش در سازمان 37

     2-18-2- مدل بویسوت 34

     2-18-3- مدل نوناكا 35

     2-18-4- مدل نوناکا و تاکه اوچی 40

     2-18-5- مدل فلاین 41

     2-18-6- مدل چو 42

     2-18-7- مدل استیو هالس 43

     2-18-8- مدل پیتر گوتشاک 44

     2-18-9- مدل لیانج 45

   2-19-  روش‌های دانش آفرینی در سازمان 47

     2-19-1- كسب دانش 47

     2-19-2-  اجاره دانش 47

     2-19-3- منابع متعهد 48

     2-19-4- هم جوشی 48

     2-19-5- تطابق 48

   2-20- چرخه‌ی مدیریت دانش 48

     2-20-1- نیاز به دانش 50

     2-20-2- توسعه و بهبود دانش 50

     2-20-3- توزیع و نشر دانش 51

     2-20-4- بهره‌برداری از دانش  51

     2-20-5- حفظ و ذخیره دانش 52

     2-20-6- ارزیابی دانش 52

   2-21- موانع و چالشهای مدیریت دانش 53

   2-22- پیشینه‌ تحقیق 57

     2-22-1- پژوهش‌های خارجی 57

     2-22-2- پژوهش‌های داخلی 58

   2-23- چارچوب نظری تحقیق 63

   2-24- مدل نظری تحقیق 68

 

منابع

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول(2-1) كاربرد انواع دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ (جورنا، 2001) 18

جدول (2-2) عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش 35

جدول (2-3) مدل SECL تعامل دانش نهفته و صریح نوناکا 40

جدول(2-4) چارچوب نظری تحقیق 63

 

 

 

 

 

پرسشنامه تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی

پرسشنامه تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی پرسشنامه مدیریت سرمایه فکری دانلود پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس دانلود پرسشنامه سرمایه فکری پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه عملکرد مالی پرسشنامه عملکرد مالی صنعت بانکداری پرسشنامه تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی پرسشنامه رابطه…

سرقت حدی در حقوق کیفری

سرقت حدی در حقوق کیفری پایان نامه سرقت مستوجب حد دانلود پایان نامه سرقت مستوجب حد سرقت مستوجب حد واکنش های کیفری قانونی به سرقت واکنش های کیفری فقهی به سرقت واکنش های کیفری به سرقت مستوجب حد حد سرقت…

پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی

پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی ادبیات کودک و نوجوان تحلیل نحوی کلامی دست نوشته‌های داستانی کودکان و نوجوانان تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان تحلیل کلامی…

پروپوزال بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

پروپوزال بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده پروپوزال امکان سنجی استقرار ABC هزینه یابی بر مبنای فعالیت پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت پیاده سازی…

دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی

دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه حسابرسی انواع حسابرسی دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه رشته حسابداری با عنوان مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه حسابداری دانلود پایان نامه رشته حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

مدل ریسک اعتباری و رتبه بندی مشتریان حقـوقی بانک کشاورزی

مدل ریسک اعتباری و رتبه بندی مشتریان حقـوقی بانک کشاورزی اعتبارسنجی ریسک اعتباری رتبه بندی مشتریان مدل ریسک اعتباری و رتبه بندی مشتریان حقـوقی بانک کشاورزی دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود مقالات كارشناسی ارشد مدیریت دانلود مقالات مدیریتی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی ادبیات نظری رفتار شهروندی سازمانی فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی مبانی نظری و…

پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها

پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی ارزیابی عملکرد مالی سازمان پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بیمه ارزیابی عملکرد مالی و رتبه بندی شرکت…

مبانی نظری شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات

مبانی نظری شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات عوامل برون سپاری ضرورت برون سپاری برون سپاری خدمات شهری برون سپاری خدمات شهرداری تاثیر برون سپاری بر عملکرد سازمان برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات آسیب…

  • پرسشنامه تاثیر پاسخگویی سازمانی در برابر شکایات ارباب رجوع بر رضایت و وفاداری آنان
  • پرسشنامه تاثیر پاسخگویی سازمانی در برابر شکایات ارباب رجوع بر رضایت و وفاداری آنان پرسشنامه پاسخگویی سازمانی پرسشنامه پاسخگویی سازمانی در برابر شکایات ارباب رجوع پرسشنامه رضایت و وفاداری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر پاسخگویی سازمانی در…

  • مولفه های سوگیری توجه و بررسی مدلهای نظری مکانیزم بروز سوگیری توجه
  • مولفه های سوگیری توجه و بررسی مدلهای نظری مکانیزم بروز سوگیری توجه سوگیری توجه سوگیری توجهی سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی سوگیری توجه وسواس سوگیری توجه و افسرده سوگیری توجه در بیماران تعریف سوگیری توجه سوگیری توجه چیست سوگیری توجه…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی
  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد پلیس ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت شاخص های احساس امنیت اجتماعی شاخص های امنیت اجتماعی مولفه های امنیت اجتماعی عوامل موثر…

  • پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری
  • پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری زیبایی شناسی در معماری خصوصیات معماری آلتو الهام از طبیعت استفاده از پلان L شکل اشاره به طبیعت الهام از معماری سنتی ژاپن کفپوش رنگی ترین نمای خانه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی مبانی نظری مهارتهای اجتماعی دانلود مبانی نظری مهارتهای اجتماعی پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی ادبیات و مبانی…

  • خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی
  • خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی به تعداد 61 صفحه عکس از…

  • پرسشنامه ارزیابی تاثیر رابطه خرید فروشنده بر عملكرد زنجیره تامین در شركت
  • پرسشنامه ارزیابی تاثیر رابطه خرید فروشنده بر عملكرد زنجیره تامین در شركت پرسشنامه رابطه خرید و فروشنده پرسشنامه عملكرد زنجیره تامین پرسشنامه تاثیر رابطه خرید بر عملكرد زنجیره تامین پرسشنامه تاثیر رابطه فروشنده بر عملكرد زنجیره تامین رفتن به سایت…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر بکارگیری استراتژی رابطه مند بر وفاداری مشتریان در بازار خدمات
  • پرسشنامه بررسی تاثیر بکارگیری استراتژی رابطه مند بر وفاداری مشتریان در بازار خدمات پرسشنامه استراتژی رابطه مند پرسشنامه بکارگیری استراتژی رابطه مند پرسشنامه وفاداری مشتریان در بازار خدمات پرسشنامه تاثیر بکارگیری استراتژی رابطه مند بر وفاداری مشتریان رفتن به سایت…

  • اصول و مبانی تربیت دینی و عوامل موثر بر آن با توجه به نیازهای دوره نوجوانی
  • اصول و مبانی تربیت دینی و عوامل موثر بر آن با توجه به نیازهای دوره نوجوانی پایان نامه تربیت دینی مبانی تربیت دینی اصول تربیت دینی اصول و مبانی تربیت دینی عوامل موثر بر تربیت دینی نیازهای دوره نوجوانی مراحل…

  • بررسی محیط زیست تحت اثر و شناسایی ویژگی های سد خرسان 2 در مرحله مطالعاتی
  • بررسی محیط زیست تحت اثر و شناسایی ویژگی های سد خرسان 2 در مرحله مطالعاتی سد خرسان2 اثرات زیست محیطی سدسازی اثرات زیست محیطی پروژه های سد در ایران دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست بررسی محیط زیست تحت…

  • فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی
  • فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی رفتن به سایت اصلی فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی 24 صفحه pdf مناسب دانشجویان کارشناسی حسابداری و…

  • بررسی تطبیقی خوردنیها و آشامیدنیها حلال و حرام در دوران عباسی با دستورات اسلامی و تاثیر ملل دیگر بر آن
  • بررسی تطبیقی خوردنیها و آشامیدنیها حلال و حرام در دوران عباسی با دستورات اسلامی و تاثیر ملل دیگر بر آن اطعمه و اشربه در اسلام خوردنیها و آشامیدنیهای معمول دوران عباسی اطعمه و اشربه مرسوم مردم در عصر عباسیان تاثیر…

  • بررسی فقهی حجاب تادب و تعبدی
  • بررسی فقهی حجاب تادب و تعبدی حجاب تادب حجاب تعبدی مبانی فقهی حجاب حجاب تادب از نگاه فقه حجاب تعبدی از نگاه فقه مقدار پوشش نماز برای زن و مرد نظر فقها در مورد پوشش نماز میزان پوشش لازم در…

  • پروپوزال زمانبندی کارها در رایانش ابری و ارائه الگوریتمی بهینه برای بهبود بازدهی آن
  • پروپوزال زمانبندی کارها در رایانش ابری و ارائه الگوریتمی بهینه برای بهبود بازدهی آن زمانبندی در ابر پروپوزال زمانبندی در محاسبات ابری پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری زمانبندی در رایانش ابری پروپوزال زمانبندی کار در محاسبات ابری پروپوزال الگوریتمی…

  • طرحهای توجیهی کسب وکار
  • طرحهای توجیهی کسب وکار طرح توجیهی کسب و کار کارآفرینی اشتغال کسب درآمد رفتن به سایت اصلی اگربرای راه اندازی و کسب کار  نیاز به طرح توجیهی  با تمامی رعایت استانداردها دارید فایل حاضر دارای کسب و کارهای گوناگون میباشدکه…

  • بازتاب سلسله تیموری درنقاشیهای دیواری اوایل این دوره
  • بازتاب سلسله تیموری درنقاشیهای دیواری اوایل این دوره نقاشی نقاشیهای دیواری نقش سلسله تیموری در نقاشیهای دیواری دانلود مقاله بازتاب سلسله تیموری درنقاشیهای دیواری اوایل این دوره خرید مقالات هنر و گرافیک سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در…

  • بومی سازی جایگزین ها و راهکارهای کاهش جمعیت کیفری
  • بومی سازی جایگزین ها و راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان بومی سازی جایگزین ها سیاست جنایی جمعیت کیفری زندان زدایی تورم دانلود پایان نامه رشته حقوق بومی سازی جایگزین ها راهکارهای کاهش جمعیت کیفری خرید پایان نامه رشته حقوق رفتن…

  • ارزیابی تاثیر هزینه های دولت بر رشد اقتصادی در ایران
  • ارزیابی تاثیر هزینه های دولت بر رشد اقتصادی در ایران بررسی مخارج دولت رابطه بین هزینه دولت و رشد اقتصادی رشد اقتصادی در ایران بررسی تأثیر مخارج دولت بر روی رشد اقتصادی ارزیابی تاثیر هزینه های دولت بر رشد اقتصادی…

  • علل تاثیرگذار بر بحرانهای بانكی و ارتباط آن با تقاضای پول
  • علل تاثیرگذار بر بحرانهای بانكی و ارتباط آن با تقاضای پول تقاضای پول بحران های بانکی ارتباط بحران های بانکی و تقاضای پول دانلود پایان نامه تقاضای پول دانلود پایان نامه بحران های بانکی اثر بحران های بانکی بر تقاضای…

  • بناهای تاریخی در ایران و شناخت آسیبهای این بناها و ضرورت مرمت آنها
  • بناهای تاریخی در ایران و شناخت آسیبهای این بناها و ضرورت مرمت آنها بناهای تاریخی در ایران دوره های معماری در ایران مرمت بناهای تاریخی در ایران آسیبهای بناهای تاریخی در ایران مقاوم سازی بناهای تاریخی بناهای تاریخی در ایران…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *