مطالعه تطبیقی غرر در معامله در فقه اسلامی

مطالعه تطبیقی غرر در معامله در فقه اسلامی

غرر معاملات
غرر در عقد بیع
تاثیر غرر در معاملات
غرر و معاملات غرری
حکم معاملات غرری
مطالعه تطبیقی غرر در معامله
مطالعه تطبیقی غرر در معامله در حقوق اسلام
بررسی ضابطه غرر در معاملات جدید
غرر در معاملات از دیدگاه فقه امامیه
غرر در معاملات از دیدگاه فقه فقه شافعی
پایان نامه غرر در معاملات

رفتن به سایت اصلی

این پایان نامه در مورد غرر در معاملات با عنوان مطالعه تطبیقی غرر در معامله در فقه اسلامی می باشد که حکم معاملات غرری را در فقه امامیه و فقه شافعی بررسی میکند. 

 

 

تمام جوامع بشری معیارهایی برای صحت و درستی معاملات تجاری در میان خودشان در نظر گرفته اند و خروج از آن معیارها موجب بی اعتباری و عدم نفوذ قراردادهای فی مابین آن ها می شود، در جامعه ی اسلامی نیز پاره ای از معاملات و قراردادها به علت عدم رعایت شرط اساسی صحت معامله بی اعتبار و غیرنافذ شمرده شده اند. از جمله ی این معاملات، عقد غرری-که موضوع بحث این نوشتار است- می باشد. عقد غرری که در آن قدرت بر تسلیم و علم به عوضین وجود ندارد احتمال نزاع و کشمکش بین طرفین معامله بسیار است. 

 

 

 

این پایان نامه دارای 3 فصل است که در فصل اول پس از کلیات و تعاریف، غرر و عقد غرري در اصطلاح فقهي خواهیم پرداخت. در ادامه به غرر و ديگر اصطلاحات مشابه می پردازیم. در فصل دوم  قاعده ی غرری و منابع آن بصورت کامل بررسی می شوند. در فصل سوم  موجبات پیدایش غرر در معامله می پردازیم

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده    3
مقدمه    4

فصل اول کلیات و مفاهیم    7
1-1-طرح تحقیق    8
1-1-1-بیان مسأله    8
1-1-2-اهمیت تحقیق    10
1-1-3- پرسشهای تحقیق    11
1-1-4- فرضیهها    11
1-1-5-هدف تحقیق    12
1-1-6- پیشینهی تحقیق    12
1-1-7- جنبه ي نو آوری    13
1-1-8-روش تحقیق    14
1-1-9-دشواریهای تحقیق    14
1-2-مفاهیم    14
1-2-1-مفهوم غرر    15
1-2-2-تعريف لغوی    15
1-2-3-غرر و عقد غرري در اصطلاح فقهي    18
مقایسه    21
ج ) تعريف برگزيده    24
1-2-4-موارد غرر    24
احتمال خطر نباید ضعیف باشد    25
کمی عوض موجب غرر نیست    26
1-3-غرر و ديگر اصطلاحات مشابه    27
1-3-1-غرر و غرور    27
1-3-2-غرر و جهل    29
1-3-3-بررسی تأثیر جهل بر عقد بیع  و پیامدهای آن    30
1)بیان کیفیت تأثیر جهل بر وضعیت عقد    30
2- بررسی اقوال فقها    32
3) بیان کیفیت تأثیر جهل در قصد متعاملین    34
1-3-4-آراي دانشمندان اماميه    37
1-3-5-آرای دانشمندان شافعی    40
1-3-6-اشكال    41
1-3-7-غرر و تدليس    44
1-3-7-1-مهم ترين تفاوت‏هاي غرر و تدليس    48
1-3-8-غرر، قمار و گروبندي    49
گروبندی    51
1-3-9-غرر در عرف    54
1-3-9-1-غرر در عرف جاهليّت (قبل از اسلام)    55
1-3-9-2-غرر در عرف زمان حاضر    62

 

فصل دوم : قاعدهی غرری و منابع آن    67
2-1-منابع و مستندات قاعده ي غرر    68
2-1-1-قرآن    68
2-1-2-سنّت:    75
2-1-2-1-معناي بيع غرر در حديث نبوي (ص)    82
2-1-2-2-حكم معاملهي غرري در روايات    84
2-1-3-اجماع    87
2-1-4-عقل    89
بناي عقلا    90
سيرهی مسلمين    91
2-2-مباني قاعدهی غرر    91
2-2-1-اصل داراشدن بلاجهت    93
2-2-2-اصل «اتقان در عمل» و جلوگيري از نزاع    94
2-3-غرر در معاملات    97
2-3-1- تعريف معامله    97
2-3-2-قلمرو غرر    98
2-3-2-1-قلمرو غرر در فقه    100
نتيجه    104
2-4- موارد قابل بحث از حیث غرری بودن یا نبودن    105
2-5-معيار تشخيص غرر در معامله    108
2-5-1 جایگاه عرف در تشخیص غرر    109
2-5-1-1- تعريف عرف    109
2-5-2-جايگاه عرف در فقه    111
2-5-3-نقش عرف در تشخيص معاملات غرري    117
2-5-4-تفاوت اساسي بين شرع و عرف    123
2-5-5-نوعي يا شخصي بودنِ معيار تمييز غرر    127
2-6-تقسيم غرردرموردمعامله    132
2-6-1-تقسيم غرر از نظر فقهاي اماميه    133
2-6-2-تقسيم غرر از نظر دانشمندان شافعی    134
2-7-بيع اشياي معدوم    138
2-7-1-آراي فقهای امامیه    138
2-7-1-آرای فقهای شافعی    140
2-7-3-بررسي ادله    141

 

 

فصل سوم : موجبات پیدایش غرر در معامله    144
3-1-غرر در مبيع    144
3-1-1-غرر از جهت اصل وجود مبيع    145
3-1-2-غرر از جهت قدرت بر تسليم    146
الف ) آراي فقهاي اماميه و شافعیه    146
3-1-3-غرر از جهت اوصاف مورد معامله    153
الف ) آراي فقهاي اماميه وشافعیه    153
3-1-4-چگونگی رفع غرر از مورد معامله    162
3-1-5-استثنائات رفع غرر    166
3-2- غرر در ثمن    169
3-2-1-لزوم تعيين ثمن در عقد    170
ابهام در ثمن به دو صورت مطرح میشود:    170
3-2-2-فروش به نرخ روز و بهاي متداول در بازار    172
الف) نظر فقهاي اماميه و شافعیه    179
3-3- غرر در شرط معامله    182
3-3-1-شرط ضمن عقد و شرايط صحت آن    182
3-3-2-معين و معلوم بودن مورد شرط    183
3-3-3-ضابطهی شرط ضمن عقد از نظر فقها    186
3-4- جمعبندی    188
3-5-نتیجهگیری کلی    191
3-6-پیشنهادات    195
فهرست منابع    196
Abstract :    203

بررسی رابطه عزت بدنی افراد با قضاوت دیگران

بررسی رابطه عزت بدنی افراد با قضاوت دیگران عزت بدنی عزت نفس بدنی تصویر ذهنی انسان از خود بررسی رابطه عزت بدنی افراد با قضاوت دیگران تاثیر جذابیت ظاهر بر قضاوت دیگران خود پنداره و تصویر بدنی و ظاهر تصویر…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری زناشویی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری زناشویی مبانی نظری پرخاشگری زناشویی پیشینه پرخاشگری زناشویی دانلود مبانی نظری پرخاشگری زناشویی پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی ادبیات نظری پرخاشگری زناشویی فصل دوم پایان نامه پرخاشگری زناشویی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک هویت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک هویت پیشینه سبک هویت مبانی نظری سبک هویت ادبیات نظری سبک هویت چارچوب نظری سبک هویت پیشینه تحقیق سبک هویت پیشینه پژوهش سبک هویت پیشینه داخلی سبک هویت پیشینه خارجی سبک هویت فصل دوم…

روشها و مدلهای سنجش رضایت مشتری با نگاهی به شاخصهای کشورهای مختلف

روشها و مدلهای سنجش رضایت مشتری با نگاهی به شاخصهای کشورهای مختلف شاخص رضایت مشتری تعریف رضایتمندی مشتری مدل های رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری شاخص رضایت مشتری csi مقاله رضایت مشتری تعریف عملیاتی رضایت مشتری شاخص های…

پایان نامه كارشناسی رشته روان شناسی با عنوان بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری و سلامت عمومی در بین نوجوانان 14 ساله شهر ابهر

پایان نامه كارشناسی رشته روان شناسی با عنوان بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری و سلامت عمومی در بین نوجوانان 14 ساله شهر ابهر فرزند پروری اختلال اجتماعی سلامت عمومی اختلال رفتاری نوجوانان 14 ساله شهر ابهر دانلود پایان…

خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها (142 صفحه)

خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها (142 صفحه) خصوصی سازی صنعت بیمه روشهای خصوصی سازی صنعت بیمه آثار خصوصی سازی صنعت بیمه دانلود پایان نامه رشته بیمه دانلود پایان نامه بیمه آثارخصوصی سازی…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر تعهد و رفتار خریداران در بازاریابی صنعتی

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر تعهد و رفتار خریداران در بازاریابی صنعتی پرسشنامه رفتار خریداران پرسشنامه تعهد و رفتار خریداران پرسشنامه عوامل موثر بر تعهد و رفتار خریداران پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر تعهد و رفتار خریداران پرسشنامه بازاریابی صنعتی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها 2 مبانی نظری تحلیل پوششی داده ها ادبیات و مبانی نظری تحلیل پوششی داده ها پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها دانلود پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها دانلود مبانی نظری…

بینش‌های جامعه شناسی اروینگ گافمن

بینش‌های جامعه شناسی اروینگ گافمن گافمن نظریه انسان شناسی انسانشناسی جامعه شناسی خرد کنش متقابل نمادین مکتب شیکاگو هویت اجتماعی فضای مجازی دانلود مقاله بینش‌های جامعه شناسی اروینگ گافمن سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل فروش…

  • کاربرد پلیمرهای مزوپور
  • کاربرد پلیمرهای مزوپور کاربرد پلیمرهای مزوپور رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه تعدادی از برنامه های کاربردی امیدوارکننده برای پلیمرهای مزوپور وجود دارد، که از آن به عنوان حامی کاتالیزور یا کاتالیزور فاقد فلز، در فن آوری های غشاء، جداسازی…

  • تحقیق جامع و کامل حقوق بیمه های دریایی
  • تحقیق جامع و کامل حقوق بیمه های دریایی دانلود تحقیق حقوق بیمه های دریایی تعریف بیمه دریایی ماهیت بیمه دریایی محتوی بیمه نامه دریایی دلالان بیمه ای اموال ومنافع قابل بیمه ارزیابی خسارات انواع بیمه نامه های دریایی حقوق بیمه…

  • پاورپوینت استانداردها و الگوهای مصرف
  • پاورپوینت استانداردها و الگوهای مصرف پاورپوینت استانداردها و الگوهای مصرف پاورپوینت آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف پاورپوینت آشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف پاورپوینت نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 12 (افشاي اطلاعات اشخاص وابسته)
  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 12 (افشاي اطلاعات اشخاص وابسته) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 12 (افشاي اطلاعات اشخاص وابسته) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 12 (افشاي اطلاعات اشخاص وابسته) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 12 پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره دوازده پاورپوینت…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر تبلیغات افواهی بر قصد خرید مشتریان با تاکید بر نقش متغیرهای تعدیل کننده
  • پرسشنامه بررسی تاثیر تبلیغات افواهی بر قصد خرید مشتریان با تاکید بر نقش متغیرهای تعدیل کننده پرسشنامه تبلیغات افواهی پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه تاثیر تبلیغات افواهی بر قصد خرید مشتریان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی تاثیر…

  • مبانی نظری ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول
  • مبانی نظری ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول مطالبات معوق پیشینه مطالبات معوق در ایران راه حل های مناسب وصول مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق مبانی نظری مطالبات…

  • بررسی انحلال نکاح و موجبات آن
  • بررسی انحلال نکاح و موجبات آن انحلال نکاح موجبات انحلال نکاح موجبات انحلال نکاح دائم موجبات انحلال نکاح منقطع تحقیق در مورد انحلال نکاح تحقیق در مورد موجبات انحلال نکاح رفتن به سایت اصلی انحلال نکاح به معنای قطع رابطه‌‌ی…

  • ساختار سازمانی و تاثیر آی تی بر آن
  • ساختار سازمانی و تاثیر آی تی بر آن فناوری اطلاعات ساختار سازمانی ساختار نیروی كار دانلود پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی دانلود پایان نامه رشته مدیریت دانلود پایان نامه مدیریت دانلود پایان نامه ساختار سازمانی و تاثیر…

  • تجزیه و تحلیل عوامل موفقیت CRM در شرکت های خدماتی
  • تجزیه و تحلیل عوامل موفقیت CRM در شرکت های خدماتی اهمیت ولزوم اجرای CRM مدیریت ارتباط با مشتری در آژانس های مسافرتی ضرورت اجرای CRM در دفاتر خدمات گردشگری مزایای CRM برای دفاتر خدمات گردشگری مدل های پیاده سازی CRM…

  • اشکالات و نارسایی های مقررات سابق عوامل تشدید مجازات و ارزیابی مقررات قانون جدید
  • اشکالات و نارسایی های مقررات سابق عوامل تشدید مجازات و ارزیابی مقررات قانون جدید عوامل تشدید مجازات عوامل تشدید کننده مجازات تکرار جرم و تشدید مجازات عوامل عمومی تشدید مجازات پایان نامه درباره تشدید مجازات تشدید مجازات در قانون مجازات…

  • ارائه مفهومی جدید در تعهد سازمانی و ویژگی های شغلی
  • ارائه مفهومی جدید در تعهد سازمانی و ویژگی های شغلی پایان نامه رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی رابطه ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی کارکنان مدل ویژگی های شغلی مدل ویژگیهای شغلی اولدهام و هاکمن دیدگاه آلن و مایر از…

  • پیشینه تحقیق و مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری
  • پیشینه تحقیق و مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری فصل…

  • پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده
  • پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده سیاستهای ملی کنترل…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر اعتماد مشتریان بانکی
  • پرسشنامه عوامل موثر بر اعتماد مشتریان بانکی پرسشنامه اعتماد به بانک دانلود پرسشنامه اعتماد به بانک پرسشنامه استاندارد اعتماد به بانک پرسشنامه اعتماد مشتریان پرسشنامه اعتماد مشتریان به بانک پرسشنامه اعتماد مشتریان بانکی پرسشنامه علل موثر بر اعتماد مشتریان بانکی…

  • برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز
  • برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز كنترل پروژه مدیریت پروژه فرایندهای كنترلی برنامه ریزی و تحلیل سیستمها برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز منحنی s خرید پایان نامه كارشناسی مهندسی صنایع خرید پایان نامه صنایع سیستم همکاری در…

  • گزارش کارآموزی رشته الکترونیک با عنوان تابلو PLC و کالیبراسیون دستگاههای اندازه گیری
  • گزارش کارآموزی رشته الکترونیک با عنوان تابلو PLC و کالیبراسیون دستگاههای اندازه گیری تابلو PLC کالیبراسیون دستگاههای اندازه گیری دانلود گزارش کارآموزی رشته برق الكترونیك گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی رشته برق الكترونیك تابلو PLC و کالیبراسیون…

  • مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392
  • مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی شرایط مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی پایان نامه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مجازات کیفری اشخاص حقوقی تحولات حاکم بر مسئولیت کیفری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در…

  • پرسشنامه بررسی سطح توانمندسازی کارکنان در سازمان
  • پرسشنامه بررسی سطح توانمندسازی کارکنان در سازمان پرسشنامه توانمندسازی پرسشنامه توانمندسازی کارکنان پرسشنامه توانمندسازی کارکنان در سازمان پرسشنامه سطح توانمندسازی کارکنان پرسشنامه سنجش توانمندسازی کارکنان پرسشنامه میزان توانمندسازی کارکنان پرسشنامه سنجش توانمندسازی کارکنان در سازمان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان…

  • ماهیت شکل پذیری و طراحی لرزه ای اتصالات با رویکردی جدید در قابهای خمشی فولادی
  • ماهیت شکل پذیری و طراحی لرزه ای اتصالات با رویکردی جدید در قابهای خمشی فولادی فولاد پرمقاومت شکل پذیری قابهای خمشی فولادی فلسفه شکل پذیری و طراحی لرزه ای اتصالات ماهیت شکل پذیری و طراحی لرزه ای اتصالات با رویکردی…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت ها بر اساس الگوریتم درخت تصمیم
  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت ها بر اساس الگوریتم درخت تصمیم ارزیابی عملکرد شرکت های بورس معیارهای ارزیابی عملکرد مالی مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده بورس نسبت های مالی شرکت های بورسی بررسی نسبت های متوسط صنعت در…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *